Är din hemsida ett aktivt säljverktyg eller ett dammigt skyltfönster?

Att en hemsida innehåller stora vackra bilder, kanske t o m filmer, är snyggt designad och visar upp dina fantastiska produkter och tjänster i all sin glans är tyvärr ingen garanti för framgång.

     Ofta blir det precis tvärtom, och det beror på att dagens webbdesigners inte vet hur försäljning fungerar. Dom ser säljande texter som något nödvändigt ont; trista bokstäver som helst ska dränkas av romantiska bilder av folk i solnedgång; gärna åtföljt av poppig musik. Hemsidan blir ett vackert skyltfönster, trots att den borde vara ett säljverktyg.

      När det gäller B2B är det här extra allvarligt. Kunden är faktiskt ingen finnig tonåring som ska övertygas om att testa en ny läsk, utan en professionell köpare som letar lösningar på ett problem.

     Därför borde alla som köper B2B-hemsidor börja med att göra sin hemläxa och bestämma syfte med hemsidan, vilken roll den ska spela i marknadsföringen och utforma text och bild därefter.

     Undrar hur många som gör det, egentligen .... Men jag visar dig gärna hur det ska gå till. Välkommen!

Tillbaka