”Den snuskiga frottéhandduken som sänkte en hel styrelse.”

Det här var en av annonsrubrikerna i en framgångsrik kampanj för torkpapper. Säljarna hade svårt att få besöka kunderna och klagade över att kunderna bara ville ha rabatter. Det krävdes ett nytt grepp.

     Vi gjorde först en seriös handbok med titeln "Hygien på jobbet". Sedan följde vi upp med annonser som berättade ruskiga, men sanna, historier om tillfällen då dålig hygien orsakat  stora problem. Samtidigt utbildades säljarna till "hygienkonsulter" och fick nya säljhjälpmedel.

      Säljbesöken ersattes av hygieninspektioner där säljarna lämnade över handboken, gjorde kalkyler och visade kunderna hur sjukfrånvaron kunde minskas med hjälp av bättre hygien och mer handtvätt. Och ju oftare händer skulle tvättas, desto mer torkpapper förbrukades ...

      Det här visar att det lönar sig att fundera igenom vad du säljer, egentligen. I exemplet ovan förvandlades kostnaden för att köpa torkpapper till en investering för att uppnå minskad sjukfrånvaro. Vilket betydde besparingar för företaget.

     Vad sägs om att göra nåt liknande med dina produkter eller tjänster? Jag kan hjälpa dig. Välkommen!

Tillbaka