Hur Monica Zetterlunds rampfeber ändrade marknadsföringslagen.

Målgruppen för kampanjen var läkare, och det handlade om ett läkemedel som bland annat hjälpte personer som led av rampfeber. Kunden var en välkänd läkemedelstillverkare i Göteborg.

     Redan tidigare var det tillåtet att berätta om patienter som fått hjälp av olika läkemedel. Knepet som gjorde kampanjen framgångsrik, och fick konkurrenterna att gå i taket, var att jag lät en mycket välkänd sångerska berätta om sina problem och hur hon blivit hjälpt.

     Myndigheterna täppte snabbt till det här hålet i lagstiftningen och förbjöd användningen av "kändisar" i läkemedelsreklam. Så kan det gå.

     Det här är ett exempel på att det lönar sig att ta ut svängarna i sin reklam. Att inte göra som andra utan hitta en egen väg; egna budskap och egna argument. För B2B-marknadsföring är det här speciellt viktigt, framför allt idag när produkter och tjänster blir allt mer lika varann.

     Jag kan hjälpa dig att skapa marknadsföring som sticker ut och skapar försäljning. Välkommen!

Tillbaka