Så skriver du offerter som säljer.

Först och främst gäller det att ägna offertskrivandet tillräcklig tid. En hafsigt hopskriven offert där man inte tänkt sig in i köparens situation funkar bara om det är kris hos köparen.

      Istället gäller det att ta reda på vad som ligger bakom förfrågan, gärna också vem hos köparen som är den verklige beställaren. Är det någon du känner - slå en signal, ställ frågor om bakgrunden, var intresserad och etablera en kontakt. 

      Om du ser att det finns en smartare lösning än den man frågat på - skriv en sidooffert som du skickar strax innan anbudstiden går ut - kanske slipper du konkurrens.

      Dela upp offerten i tre delar, där du kanske kan ta hjälp av andra på företaget för att jobba rationellt. Första delen är ett säljande brev där du fokuserar på köparens bakomliggande behov - säkerhet och trygghet, ditt företags renommé, miljöfördelar, långsiktig ekonomi osv.

      Andra delen i offerten är beskrivningen av det du ska sälja - produkt eller tjänst, egenskaper, fakta, pris och leveranstid. Var kortfattad och se till att du uppfyller alla krav som köparen ställt i förfrågan.

     Tredje delen är det finstilta - vilka lagar, anvisningar, regelverk och liknande som gäller för ditt erbjudande, leverans- och betalningsvillkor, garantier. Skriv punktvis så att köparen har lätt att hitta.

     Sist men inte minst - lämna en snygg, rättstavad och komplett offert. Har du möjlighet att lämna över offerten personligen - gör det och förklara samtidigt hur du tänkt. Ta alltid kontakt och kolla att offerten nått fram i tid.

      Jag kan hjälpa dig att skapa offertrutiner som säljer. Välkommen!

Tillbaka