Är din hemsida ett aktivt säljverktyg eller ett dammigt skyltfönster?

Många hemsidor har snygg och modern design, logisk navigation och är kodade så att sökmotorerna hittar sidan. Ändå lyckas inte sidan fånga besökaren, skapa intresse och få hen att köpa eller ta kontakt.

    Problemet är texten. I värsta fall är det kopierad broschyrtext; inte alls anpassad till webbens miljö. Får ingenjörerna bestämma blir det skryt och produktfakta, skruv och mutter på varenda sida. Besökaren tröttnar, och försvinner ...

    Tricket är att först bestämma vem hemsidan ska vända sig till, hur den ska samverka med andra kanaler, vilka budskap som användas o.s.v. Sedan gäller det att sätta sig in i besökarens situation - varför besöker hen sidan? Ingen lustsurfar på B2B-sidor, utan man har ett bestämt syfte. 

    Det gäller att motsvara och helst överträffa önskemålen. Genom att leda besökaren vidare i köpprocessen med guider, tips och råd förvandlas hemsidan från skyltfönster till säljverktyg. Och det var väl just det som var meningen, eller?

Tillbaka till startsidan