Vågar du kolla hur säljande dina webb- och reklamtexter är?

Först en obehaglig sanning: säljande reklam, speciellt vid B2B, handlar inte om dig, ditt företag och dina produkter utan fokuserar på kundens verklighet, utmaningar och önskemål.

       Säljande reklam visar handgripligt vad kunden vinner genom att välja dina produkter och tjänster. Går det att spara 25% eller fördubbla livslängden - berätta och bevisa det. Kunden är inte det minsta intresserad av din fabrik, dina maskiner och ditt fina ISO-system. Det kvittar att du är stolt över den nya robotstationen eller att du levererar till Volvo. Kunden vill veta hur mycket bättre, lönsammare och enklare livet blir när du levererar.

      Givetvis är produktens eller tjänstens egenskaper viktiga. Men dom ska användas som bevis för de fördelar som kunden får - inte som argument.

      Vad betyder det här i praktiken? Jo, att dina texter ska innehålla fler "du" än "vi". Skriv inte "Vi kan", "Vi lovar", "Vi utvecklar" eller "Vår garanti". Skriv istället "Du sparar", "Du slipper", "Du tjänar" osv.

      Alla dina vanliga argument funkar - det gäller bara att vinkla dom från kundens synpunkt. Det här är min hemmaplan, och jag visar dig gärna hur det ska gå till.

Välkommen!

Tillbaka