Så sätter du fart på dina återförsäljare.

Återförsäljarna är egna företag, med egna åsikter om hur deras verksamhet ska drivas och synnerligen blandad kompetens. Det gäller alltså att välja återförsäljare med omsorg.

    Det finns emellertid ett antal beprövade åtgärder, som får återförsäljarna att göra det där lilla extra för just dina produkter:

Inse att återförsäljarna har andra drivkrafter än slutkunderna och lever i en annan verklighet - skapa morötter och använd argument som fokuserar på återförsäljarens verksamhet

Ha en bra hemsida som presenterar dina produkter och tjänster för slutkunden, och som innehåller kontaktuppgifter till dina återförsäljare.

Återförsäljarna är din säljkår. Utbilda dem i produktkännedom och säljteknik. Var noga med att uppdateringar och sortimentsförändringar kommuniceras till återförsäljarna och deras personal.

Se till att dina produkter presenteras enhetligt överallt genom t ex shop-in-shop, skyltmaterial, färdiga webb- och katalogtexter, bildmaterial osv.

Hjälp återförsäljarna att segmentera sina kunder så att de kan göra bättre aktiviteter

Gör kul och säljande kampanjer som återförsäljarna gärna deltar i. Och gör aktiviteter som vänder sig direkt till återförsäljarnas säljare. Säljtävlingar ger ofta bra resultat.

Om inget annat hjälper - gör återförsäljarnas jobb genom lokala mailutskick, annonsering osv. På sikt - byt återförsäljare.


Behöver du ett bollplank eller hjälp att skapa kampanjer som återförsäljarna gillar? Välkommen! 

Tillbaka